Acasă > ANBPR > Știri despre comisiile profesionale ANBPR

Știri despre comisiile profesionale ANBPR

Întâlnirea profesională a Comisiei de prelucrarea documentelor și de referințe științifice a fost găzduită şi susţinută financiar de Biblioteca Judeţeană „George Bariţiu” Braşov şi a avut loc la Braşov în perioada 28-29 noiembrie 2019. Dintre membrele comisiei au participat Catrina Căluian şi Titina Maricica Dediu de la Biblioteca Judeţeană „V.A. Urechia” Galaţi, Ioana Frunte-Lată de la Biblioteca Judeţeană „Panait Cerna” Tulcea, Ruxandra Nazare şi Nicoleta Tudor de la biblioteca gazdă. Alături de membrii comisiei, au luat parte Liviu Dediu, vicepreşedinte ANBPR, Johanna Haltrich şi Natalia Perianu de la secţia Dezvoltarea colecţiilor din cadrul Bibliotecii Judeţene „George Bariţiu” Braşov.
Temele de discuţii au fost următoarele:
Achiziţia de carte prin SICAP – proceduri şi metodologii
Descrierea publicaţiilor electronice – reguli
Codul internaţional de catalogare Resource Description and Access (RDA)
Scopul a fost şi este de a stabili modalităţile de achiziţie practicate, cu avantajele şi dezavantajele lor, de a lămuri chestiuni de catalogare, de a aplica cât mai uniform principiile de catalogare şi de a contribui la actualizarea cunoştinţelor. Obiectivul este de a oferi recomandări pentru bibliotecari şi catalogatori, îndrumări utile şi practice spre a fi cât mai uniformă şi accesibilă descrierea datelor bibliografice.
La primul subiect, Titina Dediu şi Johanna Haltrich au prezentat modalitatea de achiziţie prin SICAP (Procedură simplificată) la Galaţi şi Braşov. Această procedură se aplică, potrivit legii, de bibliotecile publice cu un buget de achiziţie de o anumită valoare şi include toate tipurile de documente care se achiziţionează de o bibliotecă (carte, audio-media, publicaţii seriale etc). Cartea veche ar putea fi o excepţie. Referitor la caietul de sarcini, criteriul de atribuire de la Galaţi este raportul calitate – preţ, stabilind ponderea următorilor factori: număr de titluri – 40%, număr de exemplare – 35%, preţ – 25%, în timp ce la Braşov criteriul de departajare a furnizorului de carte este rabatul aplicat la oferta de titluri, exemplare şi colaborări cu editori. S-a discutat exemplul Bibliotecii Metropolitane Bucureşti care indică un tip de cerere, centrat pe colecţiile bibliotecii şi încărcarea listei de titluri, autori, an, fără preţ însă. Cu cât o cerere de ofertă este mai clară cu atât permite accesul şi participarea mai multor ofertanţi, legea solicitând expres asigurarea accesului echitabil al mai multor ofertanţi.
La Galaţi, bibliotecarul responsabil din cadrul Compartimentului Achiziție lucrează în SICAP şi practică achiziţia pe loturi mari, în timp ce la Braşov, bibliotecarii de la achiziţie se ocupă doar de munca de bibliotecă, iar departamentul de contabilitate operează în SICAP. Cu cât comenzile se succed mai rapid, cu atât funcţionează o aprovizionare periodică, cărţile noi ajungând mai rapid la utilizatori. În schimb, la Braşov, se încarcă pe SICAP şi listele de comenzi, îmbinându-se metode din Procedura simplificată cu cele din achiziţia directă. S-au menţionat şi alte exemple de biblioteci, mai mari şi mai mici, precum Bucureşti, Cluj, Craiova, Baia Mare, Sibiu, Alba, prezente pe SICAP. S-a ajuns la concluzia că este nevoie de a obţine informaţii mai multe şi mai detaliate şi s-a întocmit un draft de chestionar care vizează date despre buget – ce cotă parte se alocă achiziţiei de carte, audio-video, periodice etc., tipul de achiziţie, criterii de atribuire, condiţiile din caietul de sarcini și care va fi aplicat bibliotecilor publice, selectiv, în funcţie de buget, datele obţinându-se din analiza SICAP şi telefonic. Rezultatele acestui chestionar vor fi gata la data de 8 februarie 2020.
S-a discutat despre catalogarea publicaţiilor electronice, cu demonstraţii practice, de exemplu descrierea unei pagini de internet, cu lămuriri despre standarde, norme şi principii de catalogare. Dl Liviu Dediu a făcut o succintă prezentare a ceea ce înseamnă RDA. În acest context, Catrina Căluian a propus, în calitate de preşedintă a Secţiunii Catalogare și indexare a ABR şi de contributoare la Ghidul naţional de catalogare coordonat de Constanţa Dumitrăşconiu, bazat pe RDA, să muncim împreună și să inițiem din partea celor două asociații, ABR şi ANBPR, o adresă către Biblioteca Națională a României în vederea demarării demersurilor de către aceasta pentru obținerea dreptului de traducere/consultare/difuzare a noului cod internațional RDA de la deținătorul dreptului de autor (ALA Publishing). Cererea pentru acordul traducerii trebuie să vină din partea unei biblioteci şi Biblioteca Naţională a României este cea mai potrivită. O cerere comună a celor două asociaţii către Biblioteca Naţională ar putea avea mai mulţi sorţi de izbândă. De asemenea, Catrina a apelat la extinderea corpului de contributori la acest ghid, iar doamna Nazare Ruxandra a propus chiar o sesiune de lucru comună, colaborativă a celor două comisii. Biblioteca Judeţeană Braşov ia în considerare posibilitatea să susţină o asemenea întâlnire comună de lucru. În viitor Comisia ar trebui să se ocupe de lucruri practice și recomandări privind achiziţia, gestiunea fondului, bibliografii şi istorie locală, referinţe ştiinţifice.

Despre componența comisiilor profesionale ale ANBPR vezi detalii aici https://anbpr.org.ro/index.php/despre-noi/organizare/

VN:F [1.9.8_1114]
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
Știri despre comisiile profesionale ANBPR, 5.0 out of 5 based on 2 ratings
Categories: ANBPR Tags:
  1. Nici un comentariu momentan.
  1. Nici un trackbacks momentan.
Trebuie să fii logat pentru a povesta un comentariu.